الخميس، 16 مايو 2019

إنت الشركة 2 ( مشروعك على الإنترنت )

أى حد عايز يشتغل فى المبيعات لازم يكون عنده  علم المبيعات و عنده خطة للبيع و كمان دراسة جدوى للمشروع يعنى إيه ....؟
تعال ناخد مثال : حلا هتبيع إكسسوار على الإنترنت طيب هيه محتاجه إيه محتاجه ؟
1- منتجات الإكسسوار و آخر صيحات فى موضة الإكسسوار بشرط تواجد تشكيل كامل من المنتجات    ( المنتج )
2-صفحة على مواقع التواصل الإجتماعى ( الفيس بوك )           ( مكان البيع  - المحل ) 
3- مجموعة من الأصدقاء و يدعون أيضا مجموعه أخرى و هكذا ( المستهلكين )
4- شركة شحن لتوصيل المبيعات ( الموزع )
يبقى هى كده جمعت المنتج + المحل +الموزع + المستهلك 
طيب هى محتاجه إيه كمان ؟؟؟
محتاجه تطبق مبادىء المبيعات و هى ( التغطية + التوزيع + الترويج + التسعير ) = حجم المبيعات
هتعمل تغطية بالوصول بكل معلومات منتجاتها لكل من هو موجود على صفحتها 
أما التوزيع من خلال محاولات البيع لكل الأصدقاء و لو منتج واحد من منتجاتها 
الترويج و دا من الأشياء المهمه و هو عمل إعلانات مدفوعة لجذب أكثر عدد من المستهلكين 
التسعير و دا أيضا مهم نظرا لأن الناس بتشتر ى أسرع فى حالة تواجد الأسعار على المنتجات 
و كل دا هيوصلها لحجم المبيعات المطلوب 

و لكن فى حاجات كمان لازم تاخد بالها منها و دى أيضا بتبقى من ضمن علم المبيعات و اللى هنكمله فى المقاله اللى جايه 

التسميات:

0 تعليقات:

إرسال تعليق

يسعدنا تعليقك و سيتم الرد على ماتريد فى أقرب وقت

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية