حسن السوق و لا حسن البضاعة
المثل دا بنسمعه كتيير فى شغل المبيعات و دا بيتقال لما ممكن يبقى فى بضاعة سوقها ماشى بس جودتها مش عالية أو العكس بضاعة جودتها عالية بس مافيش سوق و طبعا هى فى الآخر أرزاق و لكن هناك مسألة مهمه جدا و هى علشان نوصل لهذه المقولة لازم نبقى شوفنا كل أسباب سواء النجاح او الفشل بمعنى
1-بضاعة سوقها قوى جدا هل نكتفى بطلب المستهلك العالى فقط و لا لازم نطور المنتج و ندرس أسباب النجاح و نتلافى كل أسباب التى تؤدى إلى قلة الطلب فى المستقبل
2- بضاعة سوقها ضعيف جدا و ممكن تكون جودتها عاليه و هنا لازم ندرس أسباب قلة الطلب من المستهلك و العمل على هذه الأسباب
يعنى لازم يبقى فى دراسة قوية لكل الأسباب على سبيل المثال هو عدم معرفة المستهلك بالمنتج أو تعود المستهلك على منتج معين و لا يريد تغييره أو شكل العبوة أو أسباب كثيرة جدا
لذلك الحل قبل الوصول للمقولة فى الأعلى هو دراسة السوق عن طريق أبحاث التسويق قبل الحكم على المنتجات
التسميات: جودة المنتج و سوقة
0 تعليقات:
إرسال تعليق
يسعدنا تعليقك و سيتم الرد على ماتريد فى أقرب وقت
الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]
<< الصفحة الرئيسية